Opera w III aktach o życiu i męczeńskiej śmierci św. Wojciecha

Starogardzkie Centrum Kultury i parafia św. Wojciecha w Starogardzie Gdańskim zapraszają na spektakl Teatru Otwartego z Gdańska pt. „Sic Itur Ad Deum” czyli Tak idzie się do Boga opera...
Starogardzkie Centrum Kultury i parafia św. Wojciecha w Starogardzie Gdańskim zapraszają na spektakl Teatru Otwartego z Gdańska pt. „Sic Itur Ad Deum” czyli Tak idzie się do Boga opera w III aktach o życiu i męczeńskiej śmierci św. Wojciecha. Wydarzenie odbędzie się 8 października br. o godz. 19:15 w kościele św. Wojciecha. Wstęp wolny. Patronat nad spektaklem objęli ks. bp Diecezji Pelplińskiej Ryszard Kasyna i Janusz Stankowiak Prezydent Starogardu Gdańskiego.

Dramat muzyczny w 3 aktach pod tytułem „Sic itura ad Deum” osadzony jest w realiach historycznych X weku. Ukazuje postaci żyjące w tych czasach w Europie, które miały znaczący wpływ na kształtowanie się stosunków społecznych, politycznych i religijnych. Poprzez wprowadzenie scen rodzajowych (życie miasta, handel niewolnikami, turnieje rycerskie, chrzest Gdańszczan i Prusów etc) przedstawia  obyczajowość tamtych czasów. Postacie historyczne występujące w sztuce to: Papież Jan XV i Grzegorz V; dynastia Ottonów (Otton I, II i III) panująca w cesarstwie niemiecko-rzymskim; dynastia Przemyślidów (Bolesław II) panująca w Czechach; dynastia Piastów (Bolesław Chrobry) panująca w Polsce i św. Wojciech, którego historia życia przedstawiona jest w porządku chronologicznym: od narodzin, po wykupienie Jego ciała przez Bolesława Chrobrego.

Postać św. Wojciecha – głównego bohatera, człowieka szukającego swojego miejsca, wyrastającego ponad przeciętność i wyprzedzającego własną epokę, tworzy oś dramaturgiczną sztuki. Szukanie przez św. Wojciecha dróg do porozumienia między skłóconymi narodami zamieszkującymi ówczesną, środkowo-wschodnią Europę jest celowo uwypuklona ze względu na aktualność problemu, który dziś określa się mianem „Przymierza”.

Merytoryczna wartość sztuki wyrażona w słowie (dialogi) ma charakter uniwersalny, czyli ponadczasowy (np. konflikt władzy świeckiej i kościelnej, potrzeba ewangelizacji w zakresie poszerzenia duchowości człowieka oraz ekumenizm).

Dariusz S. Wójcik scenariusz sztuki oparł na dwóch źródłach historycznych, jakimi są „żywoty” Św. Wojciecha autorstwa Jana Kanapariusa i Brunona z Kwerfurtu oraz na faktach historycznych dotyczących realiów tamtej epoki, powiązań dynastycznych Piastów, Ottonów, czy wreszcie koligacji rodzinnych samego św. Wojciecha.

Libretto otrzymało bardzo pochlebne recenzje dwóch znanych i cenionych historyków gdańskich.

Prof. Jerzy Sampo kreślił sztukę „Sic itur ad Deum” jako …ogromnie ambitne, wartościowe przetworzenie „Żywotów” Św. Wojciecha autorstwa Jana Kanapariusz i Brunona z Kwerfurtu. Sztuka posiada walory rzetelne w sensie warsztatowym napisanego widowiska, niebagatelny ładunek wartości poznawczych… Sztuka jest głęboką refleksją nad gorliwością wiary, pokory, ceny poświęcenia się idei chrystianizacji, wreszcie nad sensem życia i śmierci…

Natomiast prof. Andrzej Januszajtis napisał …Interesująca forma, dramatyczna treść i ponadczasowa aktualność – to wystarczające powody, by udzielić daleko idącej pomocy w wystawieniu tej sztuki…

W warstwie brzmieniowej (muzyka) współczesność zderza się z chorałem gregoriańskim. Scenografia osadzona w realiach średniowiecza, poza warstwą poznawczą ma również uświadomić widzowi bogactwo środowiska naturalnego owych czasów.

Obsadę stanowi dziesięcioosobowy zespół solistów (śpiewaków, aktorów, tancerzy) odtwarzających kilkanaście postaci, statyści oraz orkiestra kameralna.

PATRONAT HONOROWY:
Ks. Biskup Diecezji Pelplińskiej Ryszard Kasyna
Janusz Stankowiak Prezydent Starogardu Gdańskiego

REALIZATORZY:
dyrygent i kierownictwo muzyczne – Piotr Staniszewski
reżyseria i inscenizacja – Marek Richter
asystent reżysera – Dariusz S. Wójcik
choreografia – Jarosław Rzepiak
korepetytor solistów/partia fortepianu w orkiestrze – Anna Mikolon
koncertmistrz orkiestry – Natalia Walewska
wizualizacje – Łukasz Czerwiński
projekt wykonanie kostiumów – Maria Kaczyńska

W spektaklu wykorzystano fragmenty filmu „Drzwi Gnieźnieńskie” wg scenariusza Wojciecha Kalwata prezentujące animację Drzwi Św. Wojciecha (projekt Fundacji Świętokrzyskiej Góry Historii). Autorzy animacji: Piotr Janowczyk i Magdalena Gajewska.

Kategorie
Kalendarz
Komentarze

Dodaj komentarz

*

*

POWIĄZANY